tisdag 10 januari 2012

Michael Gajditza - "Därför stämmer vi staten om FRA-lagen"


Den 3 Januari lämnade Liberaldemokraternas ordförande, Michael Gajditza, in en 750 sidor tjock stämningsansökan mot staten vid Stockholms tingsrätt för brott mot Europakonventionens artiklar 8, 10 och 13.

Detta är ett tilltag som många FRA-kritiker ställer sig positiva till, mig själv inkluderat. Att få denna lag prövad i domstol är ett tydligt steg i att belysa dess absurditet och inte minst dess inskränkning av våra lagstadgade rättigheter som individer och medborgare.

I en artikel på SvD-Brännpunkt berättar Michael Gajditza; Därför stämmer vi staten om FRA-lagen.
"Enligt min uppfattning råder det ingen som helst tvekan om att FRA-lagen utgör en kränkning av mina medborgerliga rättigheter så som de garanterats mig i såväl Europakonventionen som i EU:s rättighetsstadga.

Som så många andra har jag dock levt i en vanmakt över detta faktum och inte vetat riktigt vad jag kan göra åt det. När man under hösten 2011 från regeringens sida visade att den överenskommelse som gjordes kring lagen i september 2008 och som sedan låg till grund för de, som man då trodde slutliga förändringarna av lagen som antogs 2009, inte kommer att följas så kände jag att måttet definitivt var rågat.

Ändamålsglidningen blev uppenbar och FRA-shopen öppnas på nytt i och med att både Säpo och Rikskriminalen nu skall få möjlighet att inrikta FRA:s spaningar. Att regeringen och även andra politiker inte är att lita på i den här frågan blev åter uppenbart och den fråga man måste ställa sig är, vad blir nästa steg?"

 Jag instämmer, it´s about fricking time! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar