tisdag 10 januari 2012

Thou shalt have faith!


De flesta har nog redan läst eller hört att Det Missionerande Kopimistsamfundet registrerats hos kammarkollegiet som ett trossamfund.
Likaså har det knappast undgått någon att denna nyhet skapat en lavin av reaktioner, både positiva och mindre sådana, alla verkar ha en åsikt om saken helt enkelt.

Vad som däremot får mig att reagera är hur somliga rakt av avfärdar det hela som löjligt och absurt.
Och häri ligger problemet för mig...
Vem avgör vad som är en "legitim" tro eller ej? Vem ska kunna avfärda min högst personliga rätt att utöva denna tro? Vad är för den delen en andlig tro?

Jag vill påstå att all utövning av andlig natur, oavsett trosbekännelse är legitim för dem som utövar den.
För mig är kopimismen en naturlig utveckling av den värld vi lever i. Vi omges av information på en skala aldrig tidigare skådat. Allt vi gör till vardags är en serie av informationsspridning, remix och kopiering, litet som smått.

Är det då så konstigt att upphöja detta till andlighet? Nej, det ter sig helt naturligt faktiskt.
Människans andliga utveckling går inte ut på att fjärma sig från världen och vardagen utan på att kunna leva medvetet i den och ta den till sig. Så ja, för mig är kopimismen en del av den vardag jag faktiskt lever i... and i have faith.

"Knowledge is only one half. Faith is the other." ~Novalis


Delar med mig av ett par inlägg som förhoppningsvis ger en lite tydligare bild kring det hela med kopimism och tro.
Enjoy!

Isak Gerson och Gustav Nipe - Fildelning är meningen med livet
Det Missionerande Kopimistsamfundet - Därför registrerade vi ett trossamfund
Christian Engström - A Kopimist Creation Myth
Magnihasa - #Kopimi, samtiden och du
Gustav Nipe - Budskap om kopiering i radio
JP Anderson (Värmlandspiraten) - En andling handling att kopiera information
Niklas Dougherty / 倪阔乐 - Den heliga remixkultur
Anna Troberg - Andras ilska är ett ypperligt tillfälle att själv bygga förtroende


1 kommentar:

  1. Sen kan man ju faktiskt påpeka att "Kopimismen" började redan när första konstverket gjordes, eller när den första boken skrevs, eller den första låten.

    Man säger ju gärna att artister idag, "lånar" olika musikstycken, för användning i deras egna låtar. Detta kan i vissa fall leda till anklagelser om plagiat, men i det stora hela, så kopieras det friskt mellan olika artister i dagsläget.

    En (helig) bok för dom som är kristet troende, är bibeln. Den har skrivits av och getts ut i "nyupplagor" ett antal gånger sen första gången den skrevs. Så på det viset, så kan man säga att kopimismen hänger ihop med kristendomen i stor utsträckning.

    Sen, vem är det som säger att man måste "be till Gud" för att vara troende? Om jag får för mig att jag vill tillbejda mitt lillfinger, vem ska förhindra mig från att göra det? Rätt eller fel, är inte upp till andra att bestämma.

    SvaraRadera